tirsdag 25. april 2017

Fake News

Falske nyheter er nyheter som finnes på, og ikke er sanne. Flere falske nyheter blir spredd rundt på nettet hver dag, og lurer mange mennesker. Noen falske nyheter har noen sannheter, men sannheten er vridd rundt for å få det til å se ut som noe annet. Noen falske nyheter er kun rykter, som ikke er oppklart, som medier sprer. Det er viktig at nyheter sjekkes nærmere før saken blir spredd. Aktører kan også manipulere journalister til å skrive noe annet en sannheten, som også da er falske nyheter.

I nyheten jeg skrev, et er sant at Netflix risikerer avgift fra staten, men at Netflix legges ned er ikke sant. Nyheten jeg fant er fra 17 april. Dette er saken.

Jeg fikk nyheten min til å se ut som det var en nyhet fra VG, da dette er en pålitelig nettavis. Jeg prøvde å få det så nøyaktig som mulig, med teksten på riktig sted, riktig font, og helt nøyaktig like farger. Det er også veldig mange som er på Netflix i Norge, så det at Netflix legges ned, er noe folk flest ville klikket seg inn på. Jeg brukte så kalt "clickbait" i tittelen, som mange journalister gjør nå til dags.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar